Hlavní stránka

Kran
přímé pokračování Darsun ve všech jeho funkcích (tj. i jako cryt systu), říše fantazie. Narozdíl od Darsun (ještě označovaného jako říše snů) však mnohem více lokalizována místně (silnější představa - pocit fixního místa, rozlohy, prostoru - tedy od doby Darsun větší stabilizace). Vznikla jako jeden z prostorů - příběhů. Nikdy nebyla vnímána jako centrální prostor - naopak byla vždy na okraji (na horním konci Velké Horizontály, v nebo nad horizontální deltou), byla útočištěm, úkrytem (to převzala od Darsun a díky své větší konkrétnosti to realizovala ještě lépe). Není to již zřejmě nikde zachyceno a jde pouze o (pravděpodobnou) domněnku, ale přímým podnětem k jejímu ustavení jako „toho mého prostoru“ byla zřejmě Caris.

 k etymologii:
zcela nejpravděpodobnější je odvození (ať už vědomé či ne) od Keran.
První výskyt je však vcelku dobře zachycen - viz ukázka.
Je také možné, že šlo o (nevědomou) kontaminaci latinského „cranea“ - lebka - jako svět v hlavě (viz. křišťálová lebka). Uvádíme také lidové etymologie typu brána - bran - Kran, hrana - hran - Kran, bránit - braň - Kran, hrát si - hrám - Kran, krám - Kran, apod. Slovo je to rozhodně značně úderné (dnes zjemňováno jako Alma Kran apod.).

V KraEncyklopedii je Kran používána také ve významu - já, Marek, Arco, z mého pohledu, pro mě, u mě, za mě atd.

pojmy týkající se Kran:

topografie Kran - všechna hesla ze zeměpisu
 Kran
obecně o Kran - pojmy jako technika v Kran, lidé v Kran, móda v Kran
bytosti Kran - hesla všech bytostí Kran
a další, viz. témata

Význačné zaznamenané události Kran (dějiny):
(zatím nechronologicky)
- křečíci
- Lesan
- Ferda Maňásek

-
drogs dar system 

- Darsun
 
- darga
- darga Codrei
- Ken opouští Ostrov Mudrců a vydává se hledat Medúsu na jejím mlžném hradě
- objevení se Bytosti
- Bionarové
- období Caris
- Desea
- Démon
- období Myn Renu (výbuchy Novy)
- Krak Moden
- Arcer Demony
- Xemona
- Crystal Pallast
- Craix Nav
- období nestabilních Lo-omy - období dešťů
- zničení starého Nardekaaru
- Rakat
- vzpoura Ohnivooké proti Perlonovi
- zmizení ohnivé Roder
- zánik Craix Navu
- objev Legendy z Věků před věky (Keran)
- útok na Czenszoran
- nalezení Gaj-Do
- Lesanům návrat
- konec období Caris
- průnik Connie do Kran
- objevení Dhorlin a Popelky
- pád skleněné věže
- Xemonino pohřbení v crystailitovém sarkofágu na dno jezera
- proměna Crystal Pallastu v Crystaloniku
- expedice ke Crystalonice
- boj Sanér proti delfínům
- Xemonin útěk z promrzlé Crystaloniky, pokus o nástup Perlona
- vize Kraka v hlubinách
- otevření Brány
- objev severní Kran
- příchod města Banmuranu
- objev horní a dolní Xüllá a Kól Krýtu
- Paví dům
- zavření Brány
- příchod pavouků z podzemí a ze severu 
- bitva v údolí Zér
- objevení čakrové topografie Kran
- objevení Tirika Hár
- stavba kopií Czenszoranu - Tanu a Tawi Rönkallo
- Xemona žije v zeleném domě a loví s vlky
- nová mytologie - gigantický Arco - Démon
- Ae unesla Xemonu do podzemí Algamu (Tirika Hár - Algamská Crystalonika)
- Arco v Tenet Tómu
- objevení Crystalu jako srdce Kran
- yarazú postupuje z Tanu Kran na jih
- objev Sawah Weri a jeho souvislosti jak s pavouky tak s Crystalem
- Kran jako (iluziorní) cryt syst - smrt (pavoučí) Kran? 

ukázky: (v tomto příběhu Xen & Medúsa se jméno Kran objevilo poprvé) :

V nejhlubších hlubinách mozku, ukryta v kódech paměti, žijící prouděním myšlenek, za branou již střeží nestvůry z nejhorších – hloupost a nevědomost, leží říše víc nádherná než strašná, říše tak obrovská,že ji neobsáhnou ani ty nejsmělejší myšlenky, říše fantazie, říše jménem Kran.

Daleko za močály, za horami dotýkajícími se nebeských paláců bohů, za dravými řekami, za zeměni přenádhernými i přestrašnými, v moři zelenajícím se životem a modrajícím se hlubinou, někde uprostřed říše Kran, leží ostrov, jehož legendy naývají Ostrov Mudrců.
Za teplých nocí, kdy všechny tři měsíce – ohniví koně bohyně fantazie – bohyně Ae, odpočívají v nebeských stájích, line se z ostrova na míle daleko, na versty široko lehounká jasná záře – světlo moudrosti.

ukázka - Co je Kran

Kran je něco jako dětský pokojíček, hračka, model skutečné skutečnosti, který sloužil pro zachování paměti, pro zachování spojení, víry, tváří božstev, struktury světa. Postavy, jak vystupují v Kran, jsou figurky skutečných bohů, zástupci, modly. Zatímco skuteční bohové jsou mnohem větší. A já to teď vím, ale neumím s těmi opravdovými bohy - Bohem jednat. Bojím se o svou Kran (je to kus mého ega), bojím se jí vzdát. Stojím na samé její hraně. Co je další krok? Bytosti stojí v půlkruhu a prosí o propuštění. Možná jakési od-puštění. Že nebyli tím, čím se zdály, čím měly být... 
Své jsme učinily, propust nás, ani ty nemůžeš věčně zůstávat... Jen že já neznám žádné jiné. Nemám jiných jmen, bohů, jistot. Jen obrovský, nepojmenovatelný pocit, horko na srdci, rozpínání celého mě a prázdno ode jmen, pojmenovávání a myšlenek. 

mapa Kran vzniklá až pro Kraencyklopedii

PrvniMapaKran.jpg (145317 bytes)
zcela první zachycená mapa Kran

temata:

písmeno; K
obrázky;*
ukázka;*
místo;*
topogr. Kran;*
drogs;*
insitní;*
mapy;*
jádro;*
Horizontála;*
Caris;*
Démon;*
čakry;*


obsah          časová osa          témata          mapy

Arc´s